سماع

سماع به نوعی از رقص صوفیه شامل چرخش بدن همراه با حالت خلسه برای اهداف معنوی گفته میشود. سماع سابقه دیرین تاریخی داشته و پس از اسلام موافقان و مخالفانی نیز در این دین پیدا نمودهاست.
" سماع " به معنا ییست که نوعاً در قالب رقص، موسیقی، شعر و آواز است - در نزد تمامی اهل تصوف و عرفان، مورد تأیید نمیباشد.
ابتدا نظر موافقان وخالفان این قضیه ودر انته نظر اسلام ناب محمدی وشیعه را دراین رابطه شرح میدهیم:
موافقان سماع:جنید بغدادی، ابوسعید ابوالخیر، احمد غزالی، عینالقضات همدانی، شمس تبریزی، اوحدالدین کرمانی، عطار نیشابوری، مولوی (برای اطلاع بیشتر از موافقان سماع نک: ویکیپدیا، مدخل مولوی) امیرخسرو دهلوی و شاه نعمتالله ولی نیز به چشم میخورند{31)
مخالفان سماع:
دلیل ابن عربی بر رد سماع
برخی از بزرگان عارفان وتصوف نیز «سماع» را امری مردود تلقی کرده و آن را نشانه ناپختگی سالک، سبک عقلی و بیخبری دانستهاند. [۱۷] [۱۸]
شخصیتی همچون ابن عربی، سماع را در هر قالبش پدیدهای ضد عرفان
و ناسازگار با مقام و روح آن دانسته است. به اعتقاد وی «سلوک معنوی» وقار و
طمأنینه میآورد؛ نه جست و خیز و پای بازی و رفتار سبک؛ در نظر گاه او،
انفعال و شور حالی که بر اثر شنیدن
نغمهها و آوازها پدید میآید، ریشه نفسانی دارد. این خود طبیعی و نفسانی
است که به ابتهاج و جست و خیز درمیآید؛ نه خود معنوی و الهی. از این رو
علاقه و دلبستگی به سماع، نشانه نقص و ناشی از انگیزه های غیر الهی و به نوعی وسوسه شیطان
است. به گفته ابن عربی حتی اگر فردی به بلوغ عرفانی و مرحله تکمیل و کمال
رسیده باشد و به سماع اشتغال ورزد، از مرحله کمال خویش سقوط کرده و به
خواسته نفسانی و غیر الهی خود، جواب مثبت داده است. [۱۹] [۲۰] [۲۱] [۲۲]
عارف بزرگ سنایی غزنوی نیز در این زمینه میگوید:
«اینان چون نمیتوانند که مجلس فسقی بر سازند - که سالوس و ناموس ایشان خراب میشود - قوّالان خوش گوی، خوش آواز حاضر کنند و هرچهشان دل آرزو
کند و هوی خواهد، شنوند و گویند و زنند و این را حلقه ذکر نام کنند و این
نابالغان بطال خود را بر فتراک دولت آن رسیدگان محقق مجتهد میبندند و معصیت را عبادت میشمرند، و آن را طریق فقر و مشایخ نام میکنند! این نه صراط مستقیم است. بل بدعتی عظیم است که در میان امت محمد صلیاللهعلیهوآله افتاده است». [۲۳]
اعتقاد اسلام وشیعه:
← دلیل اعتقادی بر رد سماع
مسأله «حرام» ریشه در تکوین
دارد (رقص حرام است) و نباید محقق شود، از این رو چگونه پدیده ای که برای سلوک معنوی و
رسیدن به مقصود نباید عملی شود و حتّی باید کوشید تا انجام نپذیرد؛
میتواند آدمی را در سلوک مدد رساند؟! آیا میتوان خشنودی خداوند را با اعمالی که خود وی حرام کرده است، به دست آورد؟! قرآن مجید به مؤمنان خاطرنشان میسازد مراقب شگردهای شیطان
باشند، چون یکی از شگردهای او برای گمراه ساختن مردمان این است که اعمال
بد و زشت آنان را زینت بخشیده و نیک جلوه میدهد؛ از این رو در اسلام به ترک شبهات و موارد مشتبه تأکید شده است؛ زیرا آنها سرچشمه فریبکاریهای شیطان است. [۲۵] [۲۶] [۲۷] [۲۸] [۲۹]
اولیای الهی بنابر مستندات روایی و تاریخی، اگر اندک توجهی به غیر محبوب داشتند و یا پرداختن به لذتهای حلال مانع از سیر و سلوک آنان میشده، توبه و استغفار میکردند؛ چه رسد به افعال و اعمالی که گناه و حرام بودنشان محرز و ثابت است. {30}
فتاوای مراجع عظام تشیع:

موسیقی لهوی حرام است و همینطور غنا که سخن باطل با کیفیت لهوی است حرام می باشد واگر سخن باطل نباشد نیز اشکال دارد , و این روشها بر خلاف طریقه ی صحیحه اتباع اهل بیت (علیهم السلام) است.

آیت الله صافی العظمی گلپایگانی:
به هیچ وجه مستند شرعی ندارد باید بدانید افرادی که به اصطلاح عرفا نامیده میشوند اکثریت دارای انحرافات فکری و عقیدتی و روشهای خرافی می باشند و گفتارها و سخنانی دارند که بانصوص قرآن مجید و احادیث شریفه مخالفت دارد. افرادی از این فبیل طریقه متشرعه و ملتزمین به احکام و آداب شریعت را نداشته اند و اگر هم برخی آنها را از عقاید فاسده تبرئه نمایند برای شخص مسلمان آراء و عقایدشان حجت نیست و قدر مسلم این است که این افراد و آرائشان در طول چهارده قرن در محیط مذهب و تشیع هیچگاه مرجع و ملجا نبوده است و در همه ادوار واعصار رهبران عقیدتی شیعه ،افرادی مثل ابن بابویه پدرصدوق وخودصدوق و شیخ مفیدها و شیخ طوسی ها و علامه حلی ها و مجلسی ها و صدها و هزارها علما از این قبیل بوده اند که در ارائه مرزهای بین کفر و اسلام و همواره کلامشان قطعی و قاطع بوده است . اکنون هم راه وصراط مستقیم همان راه آنها است. مع ذلک برای مزید شناسایی به حال این افراد میتوانید به کتابهایی مثل: خیراتیه و فضائح الصوفیه و نقدی بر مثنوی و حدیقة الشیعه و عرفان و تصوف و جستجو در عرفان اسلامی رجوع نمایید.
شماره اتوماتیک استفتاء : ۹۰۳۲۷

در اسلام چیزی به نام سماع نداشته و نداریم و این مطلب ساخته دست برخی از فرقه های منحرف صوفیه است. آن آیات نیز هرگز دلالت بر جواز رقص سماع نمی کند و استدلال و استناد به آن آیات برای جواز این رقص غلط اندر غلط است. جهت اطلاع از عقاید انحرافی صوفیه می توانید به کتاب ما «جلوه حق»رجوع کنید.

آیت الله مظاهری:
حرام است و شرکت در این گونه جلسات نیز جایز نیست.

اینگونه برداشتها از قرآن که منشأ آن هوی و هوس میباشد و هیچگونه مستند عقلائی ندارد و تفسیر به رأی است حرام است.
شماره استفتاء : ۲۵۶۲

آیت الله سید محمد صادق روحانی:
اولا حکم رقص را دارد ثانیا حکم تفسیر قرآن به رای نیز دارد ثالثا جزای رجاء تصوف و عرفان کاذب را دارد.
شماره استفتاء : ۵۹۶۵۷

آیت الله محمد عزّالدین حسینی زنجانی:
فرق صوفیه و اعمال آنها از نظر فقه شیعه مورد تایید نبوده و سماع نیز جایز نیست.

آیت الله سید محمد شاهرودی:
سماع و حرکاتی که معروف به رقص سماع است نیز جائز نیست.

استناد اینگونه اعمال به آیات قرآن بی اساس و فاقد اعتبار است و انجام آنها شرعیتی ندارد.
شماره استفتاء : ۰۰۰۶۰۶۸

آیت الله گرامی:
آیا حرکات ابر و کوه رقص است؟ گویا معنای رقص را استاد نفهمیده . رقص طبق روایات معتبر حرام است .والسلام
| . | ↑ طبقات الصوفیة، ص۴۳۲. | |||
| ۱۸. | ↑ اوراد الاحباب، ج۲، ص۲۲۹. | |||
| ۱۹. | ↑ الفتوحات المکیة، ج۱، ص۲۱۰. | |||
| ۲۰. | ↑ الفتوحات المکیة، ج۲، ص۳۶۶. | |||
| ۲۱. | ↑ الفتوحات المکیة، ج۳، ص۵۶۲. | |||
| ۲۲. | ↑ الفتوحات المکیة، ج۴، ص۲۷۰. | |||
| ۲۳. | ↑ حدیقة الحقیقة، ص۸۹. | |||
| ۲۴. | ↑ عوارف المعارف، ص۲۰۵. | |||
| ۲۵. | ↑ انعام/سوره۶، آیه۴۳. | |||
| ۲۶. | ↑ توبه/سوره۹، آیه۳۷. | |||
| ۲۷. | ↑ عنکبوت/سوره۲۹، آیه۳۸. | |||
| ۲۸. | ↑ فاطر/سوره۳۵، آیه۸. | |||
| 29 |
|
|||
| 31 | - ویکیپدیا 32- دستخط استفتائ مراجع : http://www.ebnearabi.com/wp-content/uploads/2012/05/Esteta.pdf |
شرح حال عالمان رباني در مراتب